Arhivalija mjeseca

Arhivalija mjeseca

PLAKAT ZA FILM “KUĆA NA PIJESKU”

(HR DAST 196 – ZBIRKA PLAKATA)

“Marjan film” je uspješna splitska filmska produkcijska kuća koja je pod raznim nazivima djelovala od sredine 60-tih do sredine 90-tih godina. Tokom svog djelovanja snimljeno je samo 9 dugometražnih igranih filmova od kojih je jedan od najvažnijih ovaj film Ivana Martinca “Kuća na pijesku” iz 1985.

Ivan Martinac (1938.-2005.) je uz Mihovila Pansinija i Tomislava Gotovca najvažnije ime hrvatskog modernizma, nastalog u okvirima eksperimentalnog filma. Po sudu Sergia Grmeka Germanija i Mile Lazić, selektora retrospektive hrvatske kinematografije održane 1999. na tada vrlo uglednom tršćanskom festivalu Alpe Adria Cinema, to je najbolji hrvatski film svih vremena, režiran rigorozno poput radova Stanleyja Kubricka.

SADRŽAJ: Arheolog se vraća s iskopina u Kataloniji kući u Split, gdje nakon stanovita vremena počini samoubojstvo. Njegov prijatelj sudac pronađe audio kazetu sa snimljenim arheologovim zapisom, pomoću koje pokušava odgonetnuti razloge za samoubojstvo.

Kuća na pijesku, jedini dugometražni igrani film Ivana Martinca, krunsko je ostvarenje redateljeva opusa budući da je to u formalnom pogledu suma strukturalističkih nastojanja iz njegovih eksperimentalnih filmova. U fabularnom pogledu uzoran predstavnik tad još mladog “žanra” europskog “art filma”, film prati osamljena, otuđena pojedinca u obezljuđenu gradu, tematizirajući korpus osjećaja koji je Michelangelo Antonioni odredio kao “bolest osjećaja” što zahvaća osamljena, moderna intelektualca.

Ivan Martinac jedan je od velikih hrvatskih umjetnika i intelektualaca. Bio je filmski redatelj, scenarist, montažer, snimatelj, pjesnik, novinar, arhitekt, slikar, astrolog, šahist, sve u svemu, jedinstvena osoba na ovim prostorima. I. Martinac je u svojoj bogatoj karijeri realizirao sveukupno 71 kratkometražni film i samo jedan dugometražni (Kuća na pijesku) te je tiskao 12 knjiga te osvojio brojne nagrade u amaterskom i kasnije profesionalnom filmu. Bio je član Kino kluba Zagreb (1958.), Kino kluba Beograd (1959.) i napokon Kino kluba Split od 1964. Martinac je osnivač i dugogodišnji voditelj splitke Kinoteke pri Filmskom klubu radničkog sveučilišta «Đuro Salaj». Foto-kino savez Jugoslavije dodjeljuje mu 1964. zvanje majstora amaterskog (neprofesijskog) filma, četvrto po redu u Jugoslaviji, poslije Mihovila Pansinija, Marka Babca i Aleksandra Petrovića.

Zahvaljujući njegovom vođenju i autorskom radu Kino-klub Split (1952.) je šezdesetih godina prošlog stoljeća postigao visoke rezultate, te se taj period u teoriji imenuje kao «splitska škola filma», koja je dala značajan doprinos cjelokupnoj jugoslavenskoj kinematografiji. Osim vlastitim filmovima, Martinac je dio svog rada posvetio animiranju i školovanju mladih filmskih djelatnika i širenju filmske kulture uopće, kroz vođenje filmske škole pri Kino-klubu Split.

5. svibnja 2017.|